Gymnasie, REDAN?

När jag skulle välja gymnaisum så blev jag väldigt förvånad. Vadå är det min tur redan?! Jag som alltid hade tyckt att alla andra som valde gymnasium de tidigare åren var så mycket äldre än mig och för det första mycket större. Jag tänkte alltså som en litet barn som ser upp på någon som är något år äldre. 
Sen kom det här med vad jag skulle välja för linje, vilken kommun ville jag gå i gymnasiet, vad förväntade jag mig eller ville jag gå kvar med någon i min klass?

Jag visste redan vilken linje jag ville gå och förstod att den linjen skulle passa mig perfekt. Jag valde Samhällskunskap med inriktning beteende och har inte ångrat mig en sekund. När jag tänkte på vad jag ville gå för linje så funderade jag på vad det var jag tyckte vad kul, i mitt fall var det människor, hur tänker de? Varför gör de på det sättet osv. 
När man väljer gymnasium så har man så mycket val och du ska göra ett val om vad du vill göra i tre år, varför inte då välja något som ni tycker är roligt att göra. 
 
För mig var det aldrig behövligt att ha med kompisar till min nya skola det var mera så att jag inte ville det, ville gärna få skaffa mig nya vänner och känna att jag hade friheten att göra det som annars inte alltid går om man har en gammal kompis i hälarna hela tiden. Jag tror det här är olika till person och person. 
 
Jag kollade runt en massa och kom tillslut fram till att jag ville gå i stan, då hade jag nära till allt. Först hittade jag ett gymnasie som låg vid Skanstull/Medborgarplatsen vilket då ligger jättenära när jag bor hos pappa. Det heter Bernadotte gymnasiet. Jag var där på Öppet hus men då märkte jag att det inte riktigt föll mig i smaken om man ska säga så. 
 
För mig är det väldigt viktigt att man trivs i miljön i skolan, alltså att det är väldigt fräscht i byggnaden. Men självklart är det viktigt att man trivs med lärarna. 
 
Jag fick wow känsla när jag kom till Vittragymnasiet i Sickla (nummera heter det Sjölins gymnasium). Det är gymnasiet jag nu går i och jag kunde inte vara gladare och nöjdare. Älskar allt med mitt gymnasium sköna elever, underbara lärare och fräscht är det. 

Lärarna är helt underbara och bryr sig verkligen. Kramade min svenska lärare idag och det var inte första gången. De förstår mig och lyssnar på mig och det bästa är att de bryr sig. 
I början av min tid i gymnasiet så fick jag ont och fick lite "panik" min lärare var då med när detta hände men efter ett tag gick det onda över och jag gick med en kompis på lunch. Vi slutade och jag träffade inte läraren igen MEN hon ringde mig senare på kvällen. Åh så glad jag blev underbara lärare.
Man vill bara krama om de. 
 
Men tips för er som nu ska välja gymnasie: 
- Tänk på vad som gör er känna er trygga. Ni ska ändå gå i detta gymnasium i fyra år och behöver en trygg punkt. Leta sen efter det som gör er trygga i gymnasiumet.
- Vad gör ni på fritiden? Något som ni gör på fritiden och kanske är väldigt intressant och finns som en linje i gymnasiet? Men tänk även på vad ni kanske vill bli i framtiden, kan du göra dina gymnasie år till ett jobb i framtiden? 
- Ta gärna med dig en förälder, kompis eller kanske ett syskon när du ska på öppet hus. Jag tror att man snabbt kan bli lite blind om man går ensam, dessutom så kan man sen prata om de olika gymnasiumen man varit på med den som man varit där med, man kan helt enkelt recensera.
- Prata med lärarna. Vad är deras synpunkter? Vad tycker de själva om gymnasiet? 
 
 
 
Det här var ett "önskeinlägg" och jag undrar om vad ni tycker? 
 

Kommentarer
Postat av: Emma Österberg

Jag går ju redan på gymnasiet. Men jag tyckte det var bra skrivet & bra tips. Och vad bra att du trivs!

2014-01-26 @ 22:18:26
URL: http://osterbergs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback